Macaristanda üniversite eğitimi almanın maliyeti ülkemizde bir vakıf üniversitesinde eğitim almaktan daha ekonomiktir. Macaristan üniversitelerinde Tıp fakültesi haricindeki bölümlerin yıllık ücretleri 3.000 – 6.500 Euro civarındadır.Tıp, dişçilik, eczacılık gibi bölümlerin ücretleri diğer ülkelerde olduğu gibi biraz artış gösterse de, genellikle 10.000 – 13.000 Euro civarındadır ve Tıp fakültesi eğitimi için bu da oldukça ekonomik bir ücrettir.
Macaristanda eğitim alan öğrenciler için çeşitli konaklama seçenekleri mevcuttur. Bazı üniversiteler öğrencilere yurt konaklaması temin ederler. Üniversite yurtları genellikle 3-4 kişilik odalarda oluşmakta olup, standart yurtların aylık ücretleri ortalama 130-400 Euro civarındadır. Köklü üniversitelerin yurtları genellikle eskidir ve çok konforlu değildir, özel üniversitelerin yurtları ise genellikle anlaşmalı hostel/yurt tarzı mekanlar olarak sağlanır ve devlet üniversitesi yurtlarına göre biraz daha konforludur. Daha konforlu ve yüksek standartlardaki özel yurtlarda ise ücretler biraz daha yüksek olmaktadır. Pek çok öğrenci konaklama için ev kiralamayı tercih ederler ve birkaç kişi bir araya gelerek ev kiralarlar. Ev kiraları şehre, bölgeye ve ev özelliklerine göre değişmekle birlikte genellikle 2 kişinin paylaşabileceği standart bir evin kirasının ortalama 350 – 500 Euro arasında olacağı söylenebilir.
Türkiye’de eğitim almanın da bir maliyeti olduğunu unutmayın!
Herşeyden önce belirtmekte fayda var ki, Türkiye’de üniversite eğitimi almanın da bir maliyeti vardır. İster devlet üniversite , ister vakıf üniversitesinde okuyun, mutlaka üniversite öğrencisi olmanın belli masraflarıyla karşılaşacaksınız. Birçok öğrenci bu hesaplamayı hatalı yaptığından karar vermede zorlanabiliyor. Aşağıdaki tabloda Türkiye’de ve Kıbrıs’ta eğitim almakla Macaristan eğitim maliyetleri detaylı olarak karşılaştırılmıştır. Rakamlar birçok benzer maliyetin ortalaması alınarak oluşturulmuştur.
Devlet Üniversitesi 2. Öğretim | Vakıf Üniversitesi | KKTC Üniversitesi | Macaristan (Tıp) | Macaristan (Diğer) | |
---|---|---|---|---|---|
Aylık Konaklama | 500 TL | 900 TL | 800 TL | 200 € | 200 € |
Aylık Beslenme | 500 TL | 500 TL | 500 TL | 250 € | 250 € |
Aylık Ulaşım | 150 TL | 200 TL | 250 TL | 20 € | 20 € |
Aylık Sigorta | 0 | 0 | 0 | 15 € | 15 € |
Aylık Çeşitli Giderler | 100 TL | 300 TL | 250 TL | 50 € | 50 € |
Aylık Gider toplamı | 1.250 TL | 1.900 TL | 1.800 TL | 535 € | 535 € |
Yıllık Gider Toplamı (10 ay) | 12.500 TL | 19.000 TL | 18.000 TL | 5.350 € | 5.350 € |
Yıllık Eğitim Ücreti | 1.200 TL | 22.000 TL | 18.000 TL | 13.500 € | 4.000 € |
Yıllık Genel Toplam | 13.700 TL | 41.000 TL | 36.000 TL | 18.850 € | 9.350 € |
Yıllık Genel Toplam TL | 13.700 TL | 41.000 TL | 36.000 TL | 68.000 TL | 34.000 TL |
Genel Toplam TL (Mezuniyete kadar) | 54.000 TL | 205.000 TL | 180.000 TL | 408.000 TL | 136.000 TL |
Yukarıdaki tablolar dikkatle incelendiğinde çıkacak sonuç; üniversite eğitimi almak için yurt dışındaki olanakları değerlendirmenin herkes için mümkün olduğudur. Ülkemizdeki sınav sistemi nedeniyle istediğiniz kalitede bir üniversiteye giremiyorsanız, ya da istediğiniz bölümü okuyamıyorsanız, hiç zaman kaybetmeden yurt dışı eğitim olanaklarını değerlendirmelisiniz. Hatta artık birçok öğrenci yurt dışında eğitim almanın ülkemizdeki birçok üniversiteye kıyasla çok daha mantıklı olduğu analizini yapmakta ve üniversite sınavına dahi girmeye gerek görmeden başvurularını başlatmaktadır.
Yurtdışında Üniversite Eğitimi Almak Daha Avantajlı ve Mantıklı
Yurtdışında Üniversite Eğitimi Almak Özellikle Vakıf Üniversitelerine Kıyasla Birçok Kritere Göre Daha Avantajlı ve Mantıklıdır.
Vakıf Üniversiteleri | Yurtdışında Üniversite |
---|---|
Kriter: Maliyet | |
Vakıf üniversitelerinde eğitim almanın bir yıllık maliyeti tüm gider kalemleri toplandığında yıllık ortalama 42.500 TL civarındadır | Yurtdışında eğitim almanın maliyeti ülke, üniversite ve bölüme göre 18.000 – 56.000 TL arasındadır. |
Kriter: Üniversiteye Giriş Zorluğu | |
Öğrencin üniversite yerleştirme sınavında başarılı olması gerekmekmekte. Buna ek olarak yine de birçok öğrenci potansiyel olarak uygun olduğu bölümü okuyamamaktadır. | Üniversite sınavında başarılı olma şartı aranmaz. Öğrencileri lise eğitimlerine uygun olan herhangi bir bölümde okuyabilirler. İdeallerine ulaşabilirler. |
Kriter: Eğitim sürecinde başarı | |
Öğrenci çoğu zaman istemediği bir üniversitede ve bölümde okuduğu için motivasyon sorunu yaşar ve başarı göstermesi zordur. | Öğrenci idealindeki bölümü okumanın verdiği motivasyonla eğitim alır, başarılı olma olasılığı daha yüksektir. |
Kriter: Eğitim Süresi | |
Lisans eğitim süresi 4 yıldır. İngilizce hazırlığı ile birlikte süre 5 yıl olur. | Lisans eğitim süresi genellikle 3 yıldır. Hazırlık eğitimiyle birlikte 4 yıl sürer. Öğrencinin hem toplam maliyeti düşer hem de hayata 1 yıl erken atılır. |
Kriter: 4 yıl sonunda elde edilenler | |
Öğrencinin elinde SADECE DİPLOMA olur. Dil eğitimi genellikle yetersiz olduğundan ve pratik imkanı olmadığından öğrenciler büyük çoğunlukla vasat bir İngilizceyle mezun olur. | Diploma + çok iyi derecede en az 1 yabancı dil, 1 yıllık iş tecrübesi.Eğitim süresi 3 yıl olduğundan üçüncü yılın ardından öğrenci dördüncü yılını bir işte çalışarak geçirebilir, hem iş tecrübesi edinir hem de 20-30 bin TL kazanır. Bu sayede 3 yıl boyunca harcamış olduğu giderlerin önemli bir bölümünü kazanmaya başlar. |
Kriter: Diploma Prestiji ve Getirisi | |
Türkiye’de sıradan bir vakıf üniversitesinden alınan bir diplomanın iş dünyasında bir prestiji yoktur. Yüz binlerce üniversiteli işsizin bulunduğu ülkemizde herhangi bir tercih sebebi oluşturmaz. İlerleyen iş yaşamında kariyer planına herhangi bir etkisi olmaz, kişinin meslek hayatında yükselmesine katkısı olmaz. | Öğrenci yurtdışında YÖK denkliği olan bir üniversiteden mezun olduğunda hem Türkiye’de hem de Avrupa Birliği ülkelerinde çalışabilir. Avrupa birliği diplomaları ABD, Kanada ve Avustralya tarafından da tanınmakta ve rağbet görmektedir. Yurtdışında eğitim almış biri, birçok işveren tarafından daha olgun, ailesine bağımlılığı bitmiş ve kendine güveni gelişmiş başarılı kişiler olarak değerlendirilir. |
Kriter: Yabancı dil öğrenimi | |
Türkiye’de üniversitede hazırlık eğitimi alıp da iyi derece İngilizce konuşabilen öğrencilerin sayısı çok azdır. Genellikle teoride kalan, gramer odaklı eğitim sonucunda öğrenciler vasat bir dil seviyesiyle mezun olurlar ve daha sonra bu eksiklerini gidermek için de dil kurslarına gitmek zorunda kalırlar. Özellikle İngilizce seviyesi çok iyi düzeyde olmayan adayların nitelikli işlerde çalışabilmesi neredeyse imkansızdır. | Yurtdışındaki üniversitelerde eğitim dilinin İngilizce olmasının yanı sıra, içinde bulunulan uluslararası topluluk nedeniyle öğrenciler kampüslerinde ve diğer öğrenciler ve öğretim üyeleriyle İngilizce iletişim kurmak zorunda olduklarından İngilizceleri mükemmelleşir. Öğrenciler ayrıca bulundukları ülkenin ana dilini de zaman içinde rahatlıkla öğrenirler. Bu özellikleri onlara önemli bir tercih edilme nedeni oluşturur. |
Kriter: Kazandırdığı vizyon ve kişisel gelişime katkısı | |
Üniversite hayatı bireylerin geleceklerini şekillendirecek olan kişisel gelişim süreçlerinin temel taşıdır. Bu aşamada öğrencinin sadece aldığı dersler değil, bulunduğu sosyal ortam, yaşadığı şehrin imkanları ve kültürel açılımları çok önemlidir. Sözgelimi İstanbul’un merkezinde eğitim alan bir öğrenci ile, Anadolu’nun küçük bir ili ya da ilçesinde, Kıbrıs’ta, ya da İstanbul’un uzak ilçelerinde eğitim alan öğrencinin kişisel gelişim anlamındaki edinimleri arasında uçurumlar vardır. Şehircilik, kültür, sanat, spor, tarih, ulaşım ve diğer olanaklar açısından yetersiz ya da kötü yaşam standartları sunan bir kampüs ve şehir, öğrencinin vizyonu ve kişisel gelişimine bir katkı sağlamamakla birlikte, öğrencide ciddi manada özgüven kaybına neden olur. Bu tarz eğitim alan öğrencilerin birçoğu mezun olduktan sonra dahi birçok işlerini ailelerinden destek ve refakat almadan yapamayan bireyler olmakta ve bu öğrenciler hayatta genellikle başarısız olmaktadır. | Yurtdışında köklü üniversitelerin kampüslerinde eğitim alan öğrenciler kişisel gelişim ve özgüven açısından büyük avantajlar sağlar. Başka ülkelerden gelen öğrencilerle birlikte yaşam, yeni hobiler ve aktiviteler, birçok farklı şehir ve ülkeyi görebilme olanakları öğrencilerin hayata tam donanımlı, kendine güveni olan, bağımsız ve iş yaşamına hazır bireyler olarak mezun olmalarını sağlar. |